În zodia full-option

În industria auto, mai ales în segmentul premium, este deja inflație de tehnologii și „ingrediente” de lux. Doar că unele dotări sunt vândute ca „cele mai performante” când, între timp, alți producători joacă deja la nivelul următor. Ar fi frumos să știi și tu unde s-a ajuns.

Text: Constantin Bacheș

Au existat vremuri în care lumea se bucura să conducă un automobil cu aer condiționat și ABS. Doar că, douăzeci de ani mai târziu, diferențele se fac în funcție de viteza computerelor și de sistemele active „inteligente”, adică sisteme capabile, de exemplu, să frâneze ma- șina sau să te aducă înapoi pe direcția dorită atunci când nu ești atent. „Mașina viitorului”, pe care, de fapt, o conducem de astăzi, devine interesantă, în primul rând, prin tehnologiile pe care le oferă. Așa că, data viitoare când te mai bucuri că ai oferta „plină” de dotări „de lux”, poate iei în calcul și nivelul real la care a ajuns industria în acest moment.

Faruri Laser

A fost odată ca niciodată o poveste despre faruri cu halogen, apoi xenon și, mai tâziu, LED. Doar că acum, cele mai „deștepte” automobile oferă posibilitatea farurilor cu laser. În traducere liberă, cel mai performant sistem pe care îl poate avea o mașină pentru a-ți oferi, teoretic, iluminare perfectă pe timp de noapte, se folosește de raze laser. Lumina albă care ajunge în exterior este rezultatul unor proiecţii în interiorul farului dar, mai important, blocul optic este de această dată mai mic și, drept urmare, le oferă designerilor și inginerilor mai multă libertate de mișcare. Ca termen de comparație, câmpul vizual al șoferului în cazul farurilor cu laser ajunge până la 600 m, adică dublu sau triplu în comparație cu tehnologia LED și restul soluțiilor deja „învechite”.

Plug-in Hybrid

Pe de o parte avem pasionații care încă oftează după motoarele mari pe benzină și în cealaltă extremă îi găsim pe fanii mașinilor 100% electrice. De cele mai mule ori, ideea că renunți total la motoarele convenționale pare frumoasă doar în teorie. A-ți cumpăra, de exemplu, o Tesla, noua pasiune a „cunoscătorilor” din domeniul auto, poate însemna să vrei să fii pionierul României, unde cel mai sigur loc de reîncărcare la priză rămâne propriul garaj. În concluzie, suntem încă în etapa în care o propulsie hibridă rămâne cea mai bună soluție. Ai o motorizare electrică și o motorizare convențională sub aceeași caroserie. Ce poți cere, însă, ca un plus este opțiunea de a încărca bateriile și direct de la priză și de a conduce, dacă vrei, în modul exclusiv electric. Deci, în timpul săptămânii, când nu pleci din oraș, ai șanse să nu auzi sunetul motorului convențional. Dar, atenție, un plug-in hybrid performant trebuie să ofere cel puțin 50 km autonomie în regim 100% electric!

Super Multimedia

Toată lumea crede că a ajuns la cel mai înalt nivel dacă are un display cu touch-screen pe consola centrală și comandă vocală. Sistemele multimedia cu adevărat performante au mai învățat însă câteva „trucuri”. Din lumea telefoanelor mobile au fost împrumutate gesturile „swipe” și „pinch&zoom” pentru a te ajuta să navighezi firesc prin meniuri. Integrarea telefonului se face acum și la nivelul sistemului de navigație. Poți să accesezi, de pe display-ul de pe consola centrală, toate aplicațiile compatibile din telefon (CarPlay), să îți planifici rutele de acasă și să le transmiți direct mașinii imediat ce ai ajuns la bord. Cel mai avangardist sistem de control îi aparține în acest moment lui BMW, unde volumul și funcțiile asociate vorbitului la telefon pot fi accesate prin gesturi, fără a mai fi nevoie de apăsarea unui buton sau display.

Condus „aproape” autonom „Minune” însemna, până nu de mult, sistemul de pilot automat care menține viteza constantă în funcție de mașina din față. Apoi au apărut camerele inteligente care îți semnalează în oglinzile retrovizoare, printr-un semnal luminos, dacă se apropie o mașină în unghiul „mort”. Prezentul începe să se facă simțit prin intermediul sistemelor care intervin activ asupra condusului tău și te ajută să faci mai puține greșeli. Pe scurt, când vreun vânzător vorbește de sisteme de siguranță, întrebați-l dacă mașina are „Lane Keeping Assist” activ, adică sistemul care nu doar îți semnalează că ești pe cale să părăsești suprafața drumului, dar și intervine pentru ca tu să rămâi în siguranță.

Display TFT în loc de indicatoare analogice Principalul punct de atracție al unui interior „prețios” începe să se găsească, la tot mai multe modele, în locul indicatoarelor analogice din spatele volanului. Ce vitezometru sau turometru? Modelele moderne îți oferă acum un diplay TFT pe care poți avea un desen care reproduce forma ceasurilor „clasice”, dar cu forme și culori diferite, în funcție de modul de condus ales. Până aici se califică mai mulți producători, dar numai „premianții” știu să construiască modele unde display-ul se modifică pentru a te ajuta să primești exact informațiile pe care ți le dorești. La nivelul „de sus”, display-ul măsoară pe diagonală 12,3 inchi, poate integra sistemul de navigație și are o temă complet diferită, în funcție de modul de condus.

 

Scrie un comentariu: