Supradoza de vitamine

 

“Știați că vitaminele luate în doze prea mari pot fi toxice? Supradozajul poate fi mai periculos decât deficiența, așadar suplimentele nutritive trebuie luate numai la recomandarea specialistului. Am stat de vorbă cu medicul Sorin Godi și am aflat ce simptome apar în cazul excesului de vitamina A, C și D și cum putem preveni carențele fără riscuri și efecte adverse”

Text Simona Prisacariu

Foto: Jonathan Harris

Vitaminele au un rol esențial în buna funcționare a organismului, iar pentru a evita carențele de multe ori se apelează la suplimente luate preventiv.

Vitamina C pentru imunitate și pentru a preveni sau trata răceala, dar și pentru un ten frumos și radios, vitamina A pentru că este aliatul pielii tinere și are efect antioxidant și vitamina D pentru că avem un ritm de viață alert și nu petrecem suficient timp în aer liber, așadar nu o putem sintetiza. Pentru că e mai bine să previi decât să tratezi. Și dacă totuși nu este așa? Noi am discutat cu medicul dermatolog Sorin Godi și am aflat de ce nu este recomandat să luăm suplimente alimentare fără să consultăm medicul, ce pericole există atunci când apare un exces de vitamina A, C sau D în organism, care sunt dozele zilnice recomandate și din ce alimente le putem asimila. De ce recomandați ca vitaminele să fie administrate doar la sfatul medicului? Administrarea vitaminelor în exces poate fi periculoasă. Doar un medic poate prescrie o doză zilnică recomandată, asta după ce a discutat cu pacientul, a
aflat ce alte afecțiuni are, dacă există carențe și cât de echilibrată este dieta alimentară. Cel mai bine este ca pacienții să ceară sfatul medicului, să citească prospectul suplimentelor și să fie conștienți de efectele adverse.

Care sunt aceste efecte adverse? De exemplu, ce se poate întâmpla dacă luăm vitamina A în exces? Excesul de vitamina A (retinol) este foarte periculos, toxicitatea acută apare atunci când consumăm cantități mari din această vitamină într-o perioadă scurtă de timp (ore sau zile). Toxicitatea cronică se întâmplă când sunt ingerate cantități mari de vitamina A într-o perioadă lungă de timp. Simptomele includ tulburări de vedere, dureri osoase și schimbări la nivelul pielii. Toxicitatea cronică poate duce la disfuncția hepatică și chiar la presiune crescută intracraniană. Acest lucru apare când se administrează în exces vitamine, fără sfatul medicului. Nu există riscul să asimilăm această vitamină în exces doar din alimente. Așadar, mare atenție la administrarea de pilule. Chiar dacă vitamina A este benefică pentru piele, asta nu înseamnă că suplimentele trebuie administrate fără recomandarea medicului. Doza zilnică recomandată de vitamina A se poate asimila aproape în totalitate din alimente: ficat, pește, ulei de pește, lapte, ouă, fructele închise la culoare, vegetale cu frunze verzi, fructe sau legume de culoare galbenă/portocalie/roșie. Carența poate apărea doar atunci când dieta este necorespunzătoare, când alimentația este săracă în fructe și legume, pește, ficat etc. Dar în acest caz sunt necesare analize care să stabilească această carență, apoi doza se ia la recomandarea medicului, pacientul trebuie să urmeze tratamentul complet și să revină la control, pentru o reevaluare a stării de sănătate.

Ce se poate întâmpla în cazul în care administrăm o doză mare de vitamina C? Vitamina C (acid ascorbic) ajută la absorbția fierului și este solubilă în apă, organismul nostru nu produce și nu depozitează vitamina C, de aceea este foarte important să avem o dietă echilibrată. De exemplu, un ardei roșu, un bol de căpșune sau o portocală consumate zilnic sunt suficiente pentru un aport echilibrat de vitamina C. Trebuie știut că vitamina C în exces se elimină din organism. Doza zilnică recomandată pentru adulți este între 65-90 mg/zi, iar limita superioară este de 2000 mg/zi. Atenție însă, dozele mari de vitamina C pot provoca stări de vomă, diaree, crampe, dureri de cap, insomnie și chiar litiază renală.

Despre vitamina D ce ne puteți spune? Există riscul de supradozare? Da, și în cazul vitaminei D există riscul de supradozaj, se numește hipervitaminoză D. Apare destul de rar, dar este o afecțiune serioasă. Acest lucru nu apare din cauza expunerii excesive la soare și nici nu se poate vorbi de o supradoză prin dietă, aceasta apare doar după administrarea unor suplimente ce conțin această vitamină. Adulții până în 60 de ani trebuie să ia maximum 600 UI, peste 60 de ani doza poate să ajungă și la 800 UI. Expunerea la soare, timp de 20 de minute pe zi, este suficientă pentru producerea și asimilarea unei cantități optime de vitamina D. Persoanele care au probleme cu ficatul sau rinichii nu trebuie să ia suplimente de vitamina D fără recomandarea medicului. În fază acută de toxicitate pot apărea dureri abdominale, stare de vomă, iritabilitate. În fază cronică pot apărea dureri articulare, apetit scăzut, amețeli, sensibilitate la lumină, senzație de mâncărime a pielii. Nici carența de vitamina D nu trebuie ignorată, expunerea la soare este importantă. De preferat dimineața devreme sau după-amiază, când soarele nu mai este atât de puternic.

Scrie un comentariu: