Pasiunea cu VALOARE LA REVÂNZARE

“Sunt deseori întrebat dacă ceasurile sunt o investiție. Răspund mereu că ceasurile sunt pasiune. Iar câteva dintre ele își păstrează valoarea materială în timp”

De Constantin Bacheș

Richard Mille RM 67-01 Automatic Extra Flat, rezervă de funcționare 50 de ore, carcasă din titan 38,7 x 47,52 mm, 85.000 USD.

Discuția începe simplu: „Aș vrea să îmi cumpăr un ceas frumos, dar nu aș vrea să cheltui mai mult de 1.000 sau 5.000 de euro”. Primul pas ar să întreb care este totuși marca preferată. Așa că mai primesc „o palmă”: „Nu m-am gândit la o marcă anume. Îmi place Rolex, dar parcă nu îmi place nici un model în special. Hublot parcă e prea scump pentru ce e de fapt. Și nu știu… ar mai Audemars Piguet, dar cred că e deja zeci de mii.” Chiar dacă mă repet, tot nu vreau să mă abat de la misiunea mea de a promova pasiunea pentru ceasuri și continui, de fiecare dată, la fel: „Păi, poate ar interesant să te gândești la un ceas care îți place, fără să te gândești la preț.

Patek Philippe World Time Chronograph 5930G, cronograf, mecanism automatic, afișarea orei simultan pentru 24 zone de pe glob, carcasa din aur alb, cu diametrul de 39,5mm, 73712 USB

Trebuie să fie unul! Chiar dacă este ceasul pe care îl știi de la un prieten sau ceasul pe care îl poartă James Bond…” În 99% dintre cazuri, aici este punctul de la care inter- locutorii își deschid cu adevărat ochii. Restul de 1% sunt persoanele „dornice” să își așeze succesul profesional și personal prin prețul accesoriilor de la încheietură. Din păcate, tot pentru acest singur procent, domeniul ceasurilor nu se raportează la niciun sistem de setare a valorii. Totul se raportează la abilitatea de marketing a fiecărui brand în parte și la calitatea produselor. Indiferent de cât de mult doare această realitate, prețul pe care l-ai plătit nu are nicio legătură cu prețul pe care mai poți să îl ceri în caz că te gândești să îți valori ci „bijuteria”.

Revenind la parcursul firesc, pe cât de multe gusturi și preferințe există, pe atât de multe ceasuri s-au produs și încă se produc. Ca dimensiune a succesului elvețian ca țară de unde trebuie să vină toate ceasurile „bune”, exportul anual de orologerie trece de 20 de miliarde de franci, desigur, elvețieni!

Deci ce fac? Învăț!
Consider că pasiunea începe atunci când apare curiozitatea de a avea informații despre ceasurile frumoase și implicit de a face diferența între afacerile cu tradiție, afacerile cu puterea de a inova și, eventual, companiile în stare să își producă singure mecanismele. Așa se ajunge și la momentul în care te întrebi ce se întâmplă în carcasă. Iar din acest punct discuțiile continuă la infinit. Există mecanisme mai simple sau mai complicate, există funcții pe care ți le dorești chiar dacă nu le folosești niciodată și standarde de precizie a căror acuratețe dublează prețul. Materialele prețioase cum ar fi aurul și pietrele rare precum diamantele sunt motive pe care le cam înțelege toată lumea, dar ce faci atunci când un ceas din oțel costă incredibil de mult pentru că, de exemplu, înglobează o invenție din secolul al XVIII-lea numită „Tourbillon”? Te interesezi și descoperi că un ceasornicar, Louis Breguet, a inventat un sistem capabil să anuleze efectul gravitației asupra balansierului din mecanism, adică asupra inimii oricărui ceas care pulsează cu o frecvență de cel puțin cinci bătăi pe secundă.

Audemars Piguet Royal Oak Concept Supersonnerie, cronograf, tourbillon
și complicația “minute repeater”, adică redarea orei și sonor cu ajutorul a două gonguri, carcasă din titan cu diametrul de 44 mm, preț aproximativ 600.000 USD

La finalul căutărilor înțelegi că designul face diferența pentru 99% dintre deciziile de cumpărare. Iar sentimentul că „Îmi place ceasul ăsta!” nu are mai niciodată o explicație logică. Este un mix de poveste de brand, amintiri și preferințe personale și asociere cu personaje spre care tinzi. Aproape că nimeni nu are aceleași motive pentru care alege un anume ceas sau un anume producător.

Toată lumea care ia decizia de a investi o sumă considerabilă într-un ceas va înțelege, mai devreme sau mai târziu, că doar anumite „piese” reușesc să rămână aproape de prețul inițial. Chiar și dacă juri că acele ceasuri sunt cele mai „urâte” și „obișnuite” pe care le-ai văzut vreodată. Capitolul investiție în ceasuri este mai scurt, se învață în timp și se referă la doar câteva „cluburi” unde accesul se face cu cel puțin 5.000 de euro pentru un model.

Valoarea „ financiară” se raportează la cât de dorit este un ceas, la câte piese se produc anual și la ce „știe să facă”. Nu adaug aici o listă cu răspunsuri pentru că drumul firesc începe cu o serie de întrebări. Iar întrebările vin după ce descoperi un ceas care arată frumos și pe care ți-l permiți.

Hublot Big Bang Unico Sapphire All Black, cronograf, mecanism automatic cu o rezervă de funcționare de 72 de ore, carcasă din cristal safir cu diametrul de 45 mm, ediție limitată de 500 de piese, preț aproximativ 60.000 USD

 

Audemars Piguet Royal Oak Concept Supersonnerie, cronograf, tourbillon
și complicația “minute repeater”, adică redarea orei și sonor cu ajutorul a două gonguri, carcasă din titan cu diametrul de 44 mm, preț aproximativ 600.000 USD

 

Scrie un comentariu: