Haluk Kurçer: Acordă-le încredere oamenilor, iar ei îţi vor răspunde la fel

 

Deschidere INTERVIU KANAL D-1 1

Preşedinte Kanal D România şi Membru Executiv al Consiliului de Administraţie Dogan Media International, Haluk Kurçer dezvăluie ingredientele care au făcut ca, împreună cu echipa pe care o conduce, să aducă postul în top trei stații TV din România.

De Roxana Lupu

Haluk Kurçer vorbește despre faptul că unul dintre demersurile strategice în dezvoltarea businessului a fost să consolideze echipa. Primul pas pe care l-a făcut ca lider a fost să ofere încredere oamenilor, să le arate cât contează ei în economia acestui business, să îi încurajeze permanent să își expună ideile. Mai mult decât atât, i-a inspirat prin propriul exemplu să-şi ofere timp pentru pasiunile lor. Recent, Haluk Kurçer a început să practice Aikido și, uneori, îi place să gătească. Astfel de lucruri făcute cu bucurie îi susțin energia de fiecare zi într-un business complex şi solicitant în industria media.

Pentru început, aș dori să vă felicit pentru faptul că sunteţi în top 3 stații TV din România, dar și pentru că businessul pe care îl conduceți a intrat anul trecut pe profit. Cum ați primit aceste realizări?

Mulțumesc. Rezultatele se datorează unui efort îndelungat şi susţinut încă de la intrarea pe piaţa românească a Kanal D. Probabil am fi reuşit să obţinem acest rezultat mult mai devreme; am început acest business în 2007, dar în 2008 a venit criza economică. În ciuda acestui fapt, am continuat să investim foarte mult şi să credem în reuşita noastră. Când spun asta, nu mă refer doar la partea financiară și la achiziţionarea de noi programe, ci și la faptul că am investit în resurse umane și am consolidat o echipă. Am căutat oameni tineri, energici, creativi. Tot ceea ce vedeți astăzi reprezintă realizările echipei Kanal D. În permanenţă am fost conectaţi la publicul nostru şi acest lucru ne-a înlesnit găsirea formulei care funcționează pentru această piață, în România. În televiziune nu este chiar ușor să ajungi la profit financiar. Nu e ca atunci când cumperi ceva și apoi vinzi acel lucru și gata. În media, se întâmplă să cumperi programe scumpe și apoi să descoperi că, de fapt, telespectatorii nu le apreciază la nivelul la care te-ai fi aşteptat, iar tu nu poți face nimic, pentru că înapoi nu le mai poți da. Este un business foarte riscant din acest punct de vedere.

Cât a trecut până când s-a coagulat echipa pe care o conduceți?

O echipă se consolidează în timp, dar este important să alegi oamenii potriviţi de la început. Ca lider, m-am concentrat să acord atenție formării acestei echipe, iar crezul meu a fost și este unul simplu: munca în echipă este ingredientul-cheie într-un business de succes. Individual putem fi foarte buni, dar dacă nu ne-am conecta energiile şi ideile, nu am reuşi să avem cele mai bune rezultate; oamenii se potenţează reciproc şi astfel o idee bună poate deveni, în echipă, una strălucitoare. Cred că această abordare este unul dintre motivele pentru care am ajuns în top trei stații TV în România. Ne cunoaștem foarte bine, știm exact capacitatea fiecăruia dintre noi, ne completăm perfect unul pe altul.

Există totuși un ingredient secret care unește o echipă?

Dacă există un secret, acesta ar fi să știi să generezi încredere. Ca lider, trebuie să acorzi încredere oamenilor, iar ei îţi vor răspunde la fel. Trebuie să le arăți că tu crezi în ei şi să-i implici cu adevărat în business. Oamenii reprezintă cea mai importantă componentă într-o companie. Finanțare mai găsești, trebuie doar să convingi bancherii să ți-o acorde, iar la asta ne mai pricepem (n.r. – zâmbește cu subînțeles; anterior Kanal D, Haluk Kurçer a lucrat în mediul bancar). Nu spun că nu este greu să convingi bancherii, dar, în orice caz, este mai ușor decât să formezi o echipă unită şi performantă.

Chiar voiam să vă întreb despre cariera în domeniul bancar. Cum ați făcut trecerea de la un mediu rigid la televiziune?

Dacă știi să fii un manager bun, poți să ai succes în orice domeniu. Eu cred în mine și în faptul că pot conduce și că pot gestiona orice tip de business. Să lucrezi în mediul bancar este o oportunitate pentru că înveți foarte multe lucruri: client service, marketing, aspecte juridice, legale și comerciale și, evident, managementul financiar. Bankingul îți oferă insight-uri esenţiale oricărui business. M-a ajutat mult acest background în ipostaza mea de acum. Sunt concentrat pe stabilirea unui echilibru între partea financiară și performanța noastră de business, mă implic destul de mult şi în partea de programe. Poţi înregistra audienţe mari cu anumite programe TV,  dar nu poți să convertești cu ușurință acest succes în venituri. Dacă nu reușești să faci asta, succesul nu înseamnă nimic. În contextul în care Dogan Media deține în România o singură televiziune, Kanal D a ajuns la un nivel de performanţă ridicat şi competitiv fără a beneficia de suportul unui grup.

3 1Vorbiţi destul de mult despre încrederea în ceilalţi, lucru pe care nu-l întâlneşti prea des…

În primul rând, este important să ai încredere în tine. Expertiza și experiența câștigate în timp te ajută foarte mult să îţi consolidezi încrederea în tine. A crede și a avea încredere sunt două verbe foarte importante dacă ești în poziţie de conducere. Mai întâi, trebuie să ai încredere în tine, apoi să le oferi încredere și oamenilor tăi. Este ca un cerc.

Care sunt calitățile pe care le apreciaţi la colegii dumneavoastră de echipă? Inteligența, deschiderea, creativitatea… Care ar fi?

Dincolo de inteligenţă, este nevoie de curajul de a gândi și de a-ţi exprima ideile, de a-ţi depăşi limitele şi de a crede în tine. Bineînţeles, este esenţial să le dai oamenilor şansa să se exprime. Dacă vii zilnic la birou și crezi în sinea ta că nu contezi, nu vei găsi niciun motiv să te implici şi vei face totul mecanic. Dacă ai încredere, dacă știi că tu contezi, atunci totul se schimbă. Toți cei 350 de oameni din echipa noastră, de la femeia de serviciu până la top management, trebuie să simtă că sunt importanți în compania asta, că rolul fiecăruia este de a contribui la bunul mers al lucrurilor.

Cum vă vedeți ca lider? Care ar fi stilul dumneavoastră de management?

Aş zice că sunt un lider focalizat pe echipă, mereu dornic să împărtăşească viziunea sa cu ceilalţi, să le transmită încrederea şi curajul de a face lucrurile mai bine, de a schimba când este cazul, de a visa şi de a face totul pentru a materializa ideile. Cred că este foarte important să ai o viziune clară de business şi să dezvolţi o strategie solidă cu care să-ţi atingi obiectivele.

Apropo de strategie şi de consolidarea echipei, în urmă cu două luni am avut o reuniune de management în afara companiei unde am discutat puncte strategice pentru anii următori, ne-am analizat greşelile şi am discutat ce putem face pentru a le evita şi cum putem să ne îmbunătăţim performanţele.

Spuneați undeva că sunteți de atâta timp în România încât deja vă simţiţi „acasă”. Ce similarități găsiți între cultura românească și cea turcă? 

Ce îmi place foarte mult la români este căldura lor, aceasta este un punct comun, fără îndoială, cu poporul turc. Te ajută mult această deschidere, mai ales în mediul de business.

Știu că vă place mult să călătoriți. Ce faceți, de obicei, în călătoriile dumneavoastră?

Călătoriile reprezintă pentru mine o oportunitate de a descoperi mereu oameni şi locuri noi, culturi deosebite. Sunt un turist activ, curios, mereu dornic să cunoască. Evident, mai am şi weekenduri prelungite pe care le petrec pe plajă, undeva unde pot înota, dar a călători, pentru mine, nu înseamnă să stau închis cu zilele într-un hotel de cinci stele. Dintre locurile pe care le-am vizitat, mi-au plăcut în mod deosebit Peru, Argentina, Brazilia, ţări cu încărcătură culturală şi specificităţi puternice. India mi se pare fascinantă, încărcată de spiritualitate. Europa am văzut-o aproape pe toată, la fel SUA și Canada – aici și-a făcut studiile fiica mea și am vizitat-o destul de des. Africa de Sud ar fi următoarea destinaţie pe lista mea, mi-ar plăcea să merg într-un safari.

_MG_8372a 1

Cum te pot schimba călătoriile?

Îți dau o cu totul altă energie, te îmbogăţesc spiritual. Toți avem nevoie să ne redescoperim, să ne acordăm timp pentru a ne gândi la ceea ce facem sau la ceea ce vom face. Sunt genul de manager care își încurajează oamenii să plece în vacanțe și să petreacă timp cu ei înșiși și cu cei dragi lor.

Înțeleg că faceți și jogging.

Da, încerc să alerg în fiecare zi, mişcarea este importantă pentru tonusul general. Dacă ai grijă să îți construiești un corp puternic şi sănătos, asta îți dă energie în fiecare zi. De curând, am început să practic Aikido (n.r. – arte marțiale japoneze moderne). Este un mod foarte bun de a-ți reface rezervele de energie, este mai degrabă un sport al minţii, care presupune autocontrol şi cunoaştere de sine.

Un alt hobby ar fi gastronomia. Corect?

Da, îmi place mult să gătesc, mai ales pentru familie şi prieteni. Uneori, mă inspir din cărţile de bucate, dar şi inventez reţete proprii. Foarte aproape de sufletul meu sunt mâncărurile pe care le gătea mama acasă, aşa că uneori încerc să le pregătesc şi eu, asta îmi aduce aminte de gustul copilăriei.

Există un fel românesc care vă place în mod deosebit?

Da, îmi place mămăliga cu smântână. Îmi plac și sarmalele, dar dacă ne uităm la proveniența lor istorică, sunt mai degrabă turcești decât românești.

Investiți mult în dumneavoastră, în activități care să vă ofere energia din fiecare zi, în business. Și spuneați că vă încurajați oamenii din echipă să facă același lucru.

Întotdeauna am pledat pentru a face ceea ce-ţi place, pentru a iubi ceea ce faci. Când pasiunea se îmbină cu profesia, satisfacţiile sunt cu atât mai mari. La fel de important este şi mediul în care lucrezi, mai ales că petreci foarte mult timp la birou. Îmi doresc să ofer echipei mele o atmosferă de lucru motivantă, creativă, în care eforturile să fie recunoscute şi răsplătite.

 

Scrie un comentariu: