Educatie…Curriculum britanic sau francez

“Drumul elevilor români spre marile universități”
Text de Laura Grigore

  Clădiri luxoase, campusuri moderne, profesori străini, iPad-uri și laptopuri la discreție, acestea sunt câteva dintre beneficiile pe care le ofera cele mai scumpe școli private din București.

Directorul comercial al unei companii din industria auto a ales Liceul Francez „Anna de Noailles” pentru şcolarizarea copilului său. De ce? „Am ales o şcoală cu programă de învăţământ în limba franceză pentru că schimbăm foarte des ţara în care locuim şi este important să încercăm să păstrăm legăturile cu cultura franceză, în care noi am crescut”, spune executivul de origine franceză.

  Facilităţile oferite de şcolile private se traduc în cheltuieli pe măsură, ceea ce face ca preţul plătit pentru şcolarizarea unui copil în sistemul privat să fie de zece ori mai mare decât taxele anuale pentru o facultate privată. Majoritatea şcolilor private activează în spaţii sau vile închiriate, pentru care plătesc câteva zeci de mii de euro pe an, pentru că sunt în zone rezidenţiale. Pe lângă chiriile consistente, numărul redus de copii cuprinşi într-o clasă de la privat, precum şi remunerarea profesorilor sunt alte costuri prin care se explică taxele mari de şcolarizare.

Cel puțin în București, cele mai scumpe și mai celebre școli private nu au curriculum conformă cu cea românească.
Printre facilităţile oferite de şcolile private străine elevilor se numără sălile şi terenurile de sport, laboratoarele de ştiinţă şi informatică, biblioteca şi centrul media, sala de spectacole şi teatru, precum şi un centru de muzică şi arte. Printre activităţile extraşcolare la care pot participa elevii la această şcoală se numără serviciile în folosul comunităţii, practicarea de sporturi precum baschet, tenis, fotbal, înot, softball, crearea de discursuri şi organizarea de dezbateri publice, precum şi activităţi de teatru sau muzică.

International School of Bucharest sau Cambridge School urmează curriculum Cambridge.
Școala Britanică urmează curriculum conform învățământului de stat din Marea Britanie, iar Școala și Liceul francez urmează curricula învățământului de stat din Franța pentru că face parte din rețeaua internațională de școli destinată comunităților franceze din toată lumea.

Școala Americană, face parte dintr-o rețea internațională de școli destinate diplomaților și expaților americani din diferite țări ale lumii, deci urmează curriculum din S.U.A..
Deci, un absolvent de la una din aceste școli va avea mari dificultăți să dea bacalaureatul românesc pentru că pur și simplu nu a învățat materia necesară. Majoritatea părinților care își dau copiii la aceste școli sunt deciși să-și pregătească fii și fiicele pentru admiterea la o universitate străină și pentru o carieră în străinătate.

Majoritatea elevilor provin din familii de expați, care s-au relocat în România prin prisma unui business multinațional sau ca parte a unei misiuni diplomatice. Expații sunt în general din rândul celor cu funcții de CEO, CFO, precum și angajați din middle management, dar care sunt strategic importanți. Părinții românii sunt oameni de afaceri, oameni cu venituri destul de ridicate.

În general, la școlile private programul începe la ora 8.00 și se termină la 15.00. În acest interval, elevii au pauze de cinci minute după ecare oră, precum și două pauze mai mari, pentru servirea unei gustări și a mesei de prânz.

Întrebată de ce mulți părinți din România se orientează în ultima perioadă spre un curriculum britanic atunci când vorbim despre educația copiilor lor, Iulia Nueleanu de la International School of Bucharest spune pentru ETIQUETTE: „În primul rând, este vorba despre deschidere spre orice universitate din lume, inclusiv România, fără a mai susține alte examene. În al doilea rând, curriculum din Marea Britanie oferă posibilitatea copiilor să își descopere aptitudinile și să studieze în ultimii ani de liceu numai acele materii care le sunt necesare la universitate și în care vor să devină specialiști”.

In English, please…

   La International School of Bucharest, pentru Școala Primară, se urmează Cambridge Primary Curriculum pentru Engleză, Matematică și Științe. Curriculum Național al Angliei este folosit pentru restul materiilor și este adaptat pentru a reflecta natura internațională a școlii, dar și condițiile locale din România. De asemenea, se studiază două ore de limba română pe săptămână pentru vorbitorii nativi de limba română, iar elevii care nu sunt vorbitori de limba română pot alege între două ore de limba română sau două ore de limbă turcă pe zi. La nivelul Școlii Secundare vorbim pe partea de programă de Cambridge Secondary Curriculum și calficările Cambridge Secondary IGCSE (International General Certi cate of Secondary Education) și Cambridge Secondary A Levels.

De la clasa a X-a elevii încep programul IGCSE care durează doi ani. La începutul programului, aceștia au trei materii pe care le studiază obligatoriu și cinci materii la alegere. La sfârșitul clasei a XI-a susțin examenele IGCSE. În clasa a XII-a rămân doar cu patru materii pe care le aleg în funcție de universitatea/ facultatea la care vor să aplice și pe care le vor studia în profunzime. La sfârșitul clasei a XII-a susțin examenele AS, iar la sfârșitul clasei a XIII-a susțin examenele A Level. În funcție de rezultatele examenelor AS și A Level, elevii sunt acceptați la facultăți”, spune, pentru ETIQUETTE, Iulia Nueleanu de la ISB. De menționat că elevii care vor să aplice pentru Școala Secundară (anii de studiu VII – XIII) trebuie să susțină un examen on-line de admitere la școală.

  Școala Britanică din București (BSB) a fost în ințată în anul 2000, oferind acces la educație britanică. Instituția este membru acreditat al COBIS (Consiliul Școlilor Britanice Internaționale) și recunoscută de Ministerul Educației din

  România, fiind cotată de Inspectoratul Independent din Marea Britanie ca oferind o „educație cu numeroase trăsături excepționale”. Programa academică britanică, predată în cadrul BSB, integral în limba engleză, este riguroasă, menită să pregătească elevii pentru următoarea etapă a educației lor. În plus, Școala Britanică din București oferă elevilor un număr important de oportunități pentru a experimenta și învăța noi abilități și competențe.

  Scopul de bază al British School din București este de a oferi elevului abilitățile educaționale și sociale necesare pentru o lume în continuă schimbare. Printre avantajele acestei instituții menționăm numărul mic de elevi într-o clasă, care permite un mediu de învățare pozitiv și de susținere. „Noi oferim o educație dinamică și progresivă asigurându-ne că elevii sunt încrezători cu privire la modul în care aceștia pot face o diferență față de provocările lumii noastre în continuă schimbare”, precizează managementul școlii.

  Rezultatele obținute de elevii Școlii Britanice reprezintă constant recorduri în ceea ce privește performanța școlară. Peste 83% dintre elevii care au finalizat cursurile de 13 ani ale BSB au fost evaluați în cadrul testărilor pentru Nivelul A (echivalentul britanic al bacalaureatului) cu note între A*și B – cele mai bune, potrivit standardelor de notare britanice. Acest fapt le conferă elevilor BSB accesul în instituții de învățământ superior de top din Marea Britanie și din întreaga lume. Programul de burse de studiu al BSB urmărește să ofere această experiență deosebită și unor elevi care în mod obișnuit nu ar avea acces la un învățământ britanic de elită. Programul a demarat în 2013. studiu preuniversitar. „Oferta educațională a Școlii Britanice din București pentru acești ultimi doi ani de studiu preuniversitar (echivalen- tul claselor a XI-a și a XII-a de liceu, în sistemul românesc) oferă elevilor abilitățile și calificările necesare pentru a putea accede cu succes la universități de top din Marea Britanie, Europa și restul lumii. Dorim ca prin programul nostru de burse să oferim aceste oportunități și unor elevi români cu rezultate și potențial deosebite”, a declarat Simon Lambert, directorul Departamentului de Admiteri și unul dintre responsabilii proiectului de burse de studiu al BSB. Pentru bursele BSB pot aplica toți elevii care dețin cetățenie română și care urmează în acest moment cursurile clasei a X-a în sistemul educațional românesc.

   Înscriindu-vă copilul la Liceul francez „Anne de Noailles” din București, alegeți sistemul de învățământ francez, care se bazează pe programele de învățare elaborate de Ministerul Educației Naționale din Franța. Liceul aparține rețelei AEFE (Agenția pentru Învățământ Francez în Străinătate) care garantează respectul programelor franceze. Alegerea Liceului francez din București și a sistemului său de învățământ înseamnă alegerea limbii franceze, care este la baza procesului de predare-învățare. Trebuie reţinut că dacă această limbă este vorbită şi de alţi membri ai familiei, acest lucru este un atu pentru şcolarizarea elevului. Conform politicii studiului limbilor străine a AEFE, şcolarizarea la Liceul francez presupune totodată o învăţare obligatorie a limbii naţionale, româna. Regula generală pentru orice admitere în Liceul francez, indiferent de clasă, este că toți elevii care vin dintr-o instituție privată care nu se află sub contract sau din străinătate (chiar și francofonă), oricare ar naționalitatea lor, trebuie să treacă un test de evaluare organizat de către Liceu. În baza acestui test va luată decizia de înscriere și nivelul de admitere.

   Sistemul francez de învățământ e destul de diferit de cel românesc, în sensul că cei mici încep să învețe să scrie și să citească încă din grădiniță, mai întâi cu litere mari și apoi cu litere mici. Cititul se învață fotografic, prin asocierea imaginilor cu cuvinte, cu toate literele deodată, nu ca în abecedarul românesc. Încă de la grupa mică (care începe la trei ani) copilul trebuie să știe să-și recunoască eticheta cu prenumele din grămada de cartonașe cu numele tuturor copiilor. De asemenea, încep încă din grădiniță să scrie și să facă socoteli ușoare, astfel încât când ajung la școală toți știu deja să citească și să scrie.

   Roxana Poenaru, o mămică al cărei copil este înscris la Școala Franceză, ne povestește că „toată comunicarea părinților cu profesorii se face doar în franceză, prin întâlniri față în față, sau prin intermediul caietului de corespondență. La ședințele cu părinții nu se povestește niciodată despre copii individual, ci doar despre activitățile comune ale clasei, ca întreg. Notele obținute la evaluări nu sunt publice și copiii nu știu ce note primesc ceilalți. O altă curiozitate a sistemului francez este faptul că, în fiecare an, și în grădiniță și în școală, colegii se schimbă după un algoritm bine stabilit – naționalitate, sex, nivel de cunoștințe etc. – astfel încât să existe o pondere egală în ecare clasă și să nu existe clase bune și clase slabe, sau clase cu mai mulți francofoni și clase cu mai puțini etc. Partea bună e că, după câțiva ani, copiii ajung să se cunoască și să e prieteni cu toți cei din anul respectiv. De asemenea, în fiecare an se schimbă profesoara și, deși pare mai greu de acceptat la început, în final lucrul acesta nu face decât să le crească nivelul de adaptabilitate. În fiecare trimestru se schimbă și așezarea în bănci. La grădiniță există o profesoară franțuzoaică și o asistentă maternală, care de obicei este româncă, și care îi ajută pe copii să se adapteze și să comunice, iar la școală o învățătoare, care este franțuzoaică, și câțiva profesori dedicați diverselor discipline specializate (engleză, științe etc.).”
Liceul „Anne de Noailles” are o capacitate de 1.200 de elevi, de la grădiniţă până în clasa a XII-a, şi este construit pe un teren de 2,4 hectare de lângă Academia de Poliţie din Băneasa. În urma unei investiţii de 18 milioane de euro, noul campus este funcțional din anul şcolar 2013-2014.

Scrie un comentariu: